Označení bruselský styl (Le Style Expo, Style Atom) se váže k létům 1956 – 1968 a
charakterizuje změnu ve všech oblastech lidského života, zájem o design jako nově se profilující odvětví užitého umění a přehlídku dobových trendů. Objevuje se v architektuře, módě i užitém umění.
Významnou měrou k tomu přispěla velmi úspěšná československá expozice na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu, která byla první výstavou po druhé světové válce. Symbolem výstavy se stalo Atomium - zvětšený model krystalové mřížky. Sybolizoval velký zájem o dobývání vesmíru a vědecký pokrok. Vznikl právě při příležitosti této světové výstavy a pro svůj úspěch je na Bruselském výstavišti dodnes.
Celkem se na Bruselském výstavišti rozkládalo přes sto padesát různých pavilonů, které zastupovaly padesát dva zemí. Československý pavilon “Jeden den v Československu” byl dílem architektů Františka Cubra, Josefa Hrubého a Zdeňka Pokorného. Autoři si odvezli hlavní cenu (Zlatou hvězdu) a dalších třináct ocenění. Pavilon byl přenesen do Prahy. Jedna část pavilonu byla instalována na výstavišti, druhá v podobě restaurace v Letenských sadech. Část na výstavišti zničil 25. října 1991 požár a v pavilonu na Letné zahájila na podzim roku 2021 provoz galerie Expo 58 Art.
Bruselský styl je charakteristický oblými a elegantní tvary, pastelovými barvami (odstíny žluté, fialové, hráškově zelené, blankytné modři a holubí šedi), odlehčenými materiály a květinovými , abstraktními a geometrickými vzory. Ovládali jej „tvary sputniků a raket, elipsy oběžnic a spirály s planetkami i motivy dobově populárního mikrosvěta nukleární chemie a genetiky – molekuly, atomy, šroubovice a chemická schémata [...]. "
Bruselský styl byl všudypřítomný - vtiskl se do podoby módy, tapet, nábytku, spotřebičů, svítidel, hraček i porcelánu. Nábytek získal elegantní tvar a z materiálů se začal objevovat plast, koženka, umakart, lepená dýha a jiné snadno tvarovatelné plastické materiály doplněné i o výrazné syntetické barvy. Spotřebiče začátkem 60. let byly téměř vždy provedeny v módních zaoblených tvarech a jemném barevném tónování. Z užitého a figurálního porcelánu nelze opomomenout návrhy Jaroslava Ježka. Exponáty podle jeho návrhů získaly na EXPO ’58 dvě ceny. Konkrétně prestižní Zlatou medaili za kolekci porcelánových plastik Klisnička a hřebečkové a Velkou cenu za moka servis Elka.
V naší galerii mlžete obdivovat z toho období několik položek: tygr od Libuše Niklové, brože, malbu od Dany Hlobilové, stříbrný náhrdelník,...
Zdroje:,
www.brusel.estranky.cz: Bruselský styl [cit. 2023-10-15] Dostupné online: https://brusel.estranky.cz
www.chytre-bydleni.cz: Bruselský styl připomíná nedávnou minulost v barvách a oblé geometrii [cit. 2023-10-15] Dostupné online: https://www.chytre-bydleni.cz/.../bruselsky-styl...
Kacerovská Soňa. Československá účast na Světové výstavě v Bruselu 1958 a její zobrazení v dobovém tisku. Diplomová práce [cit. 2018-03-20]. Dostupné online: https://dspace.cuni.cz/.../DPTX_2010_1__0_266548_0_94264...